सक्षम र सवल प्रदेश,सुनिश्चित अधिकार

के बदल्ने खोइ ?

बदलिनु नै छ भने मेरो धार्मिक आस्थाले पनि किन अछूत रहनुपरेको छ र ? म हिन्दू होइन भनूँ मेरो टुपीको लमाइ कसैको भन्दा पनि कम छैन । म मठ, मन्दिर, चर्च एवं गुम्बामा पुगैकै छु ।

Nepal Telecom ad

चूडामणि खनाल :

संसारको अर्को पर्यायवाची शब्द हो ‘जगत्’। ‘सम्यक्’ ‘सरति’ इति ‘संसार’ र ‘गच्छति’ इति ‘जगत्’ भनिन्छ । यी दुवै शब्दहरूको नेपालीमा रूपान्तर गर्दा अर्थ त उही निस्कन्छ ‘बदल्नु’ । ‘‘चल्तीका नाम गाडी है’’ यस भनाइको पनि घुमाइ-फिराइ उही अर्थ निस्कन्छ, बदल्नुु ।

क्रान्ति र प्रतिक्रान्ति शब्दको पनि मूल आशय हो, परिवर्तन । परिवर्तनको पनि नेपाली अर्थ हुन्छ उही- बदल्नु । के त्यसो भए सबै पदार्थको र अझै जीवनको अर्थ उही परिवर्तन हो त ? प्रश्न उठ्छ । हो, सबै कुराको एउटै अर्थ हुन्छ, ‘बदल्नु’ र ‘बदलिनु’ । म आफैँको नाम पनि बदल्नु हो । म शिशु थिएँ, केही समयमा नै बालकमा बदलिएँ, बालकबाट किशोरमा, किशोरबाट युवकमा, युवकबाट प्रौढ र प्रौढबाट वृद्ध हँुदै छु । अब कुनै अनिश्चित दिनमा मेरो जीवन मृत्युमा बदलिन्छ र म लासमा परिणत हुन्छु । यसैले मेरो नाम पनि बदल्नु हो । संसारको नाम बदल्नु हो । सङ्क्रान्तिको भोलि दुई गतेमा बदलिन्छ । दुई, तीन र चार गते हँुदै दिनहरू महिनामा बदलिन्छन्, ऋतुमा बदलिन्छन्, अयनमा बदलिन्छन्, संवत्सरमा बदलिन्छन् । त्यसैले बदलिनु भनेकै संसार हो ।

बदल्नुको यस व्यापकतामा म फेरि भन्छु -नबदलिने के छ र ? म के बदलूँ । पेसा बदलूँ ? बैँसका महत्त्वपूणर् सबै दिन यसैमा बिताएँ, माया लाग्छ । चोला बदलूँ ? भन्छन् आत्मा सधैँ यथावत् रहन्छ र पाञ्चभौतिक तत्त्व पञ्चभूतमा नै समाहित रहन्छ । यसलाई के बदलियो भन्ने र ? विचारै बदलूँ त ? विचारमा पनि बदल्ने र समातिराख्ने कुरा पो के हुन्छन् र खोइ ?

विचार पनि सधैँ एकनासमा नै रहँदो त रहेनछ भन्ने कुराका साक्षी हाम्रा प्रतिष्ठित विद्वानहरू र राजनीतिज्ञहरू नै छन् । हाम्रा योगीराज नरहरि नाथ पनि पहिले पहिले त साम्यवादी नै थिए रे । त्यसमा पनि वैदिक साम्यवादी । “सङ्गच्छध्वं संवदध्वं सं वो मनांसि जानताम्” भन्ने साम्यवादी योगीजीको कुटीमा जति छुवाछूत अन्यत्र कहीँ पनि छैन भन्छन् । उनको साम्यवाद कस्तो हो कुन्नि । महान् प्रजातन्त्रवादी नेता राजा महेन्द्रले प्रजातन्त्रकै नाममा बहुदलका सट्टामा निर्दलीयताको प्रयोग गरेर सिङ्गो देशको सार्वभौमिकता आफँैंभित्र सीमित राखे, त्यो कुनचाहिँ प्रजातन्त्र थियो कुन्नि ? कसरी परिभाषा गर्ने र खोइ ?

चूडामणि छँदासम्म साम्यवादी र ‘सानो दाजु’ भइसकेपछि समाजवादी भएका विश्वेश्वरबाबुले जिताइएको पहेँलो व्यवस्थालाई शिरोपर गरेका थिए । त्यो कुनचाहिँ समाजवाद थियो कुन्नि ? धर्मलाई अफिम भन्ने कुनचाहिँ हुन् कुन्नि ? एक साम्यवादी नेताले पशुपतिमा सुरो चलाएर स्वर्ग प्राप्त गर्ने फलको इच्छाको लागि हवन गरेछन् । साम्यवादी अर्का वरिष्ठ नेताले आफ्नो राजनीतिक लक्ष्य पूरा गर्न कामाक्षीको दर्शन गर्न भारतको तीर्थाटन गरेछन् । यसरी नै कुनै अर्का नेता हिन्दूलाई मोक्ष दिलाउने प्रमुख धार्मिक ग्रन्थ गीतामा चुर्लुम्म डुबेका छन् भन्ने सुनिन्छ ।

त्यस्तै अर्का साम्यवादी नेता आफ्नो राजनीतिको गुरुग्रन्थ नै गीता हो भनेर सार्वजनिक वक्तव्य दिँदै छन् । श्रीमद्भग्वद्गीता धार्मिक ग्रन्थ हो कि राजनीतिक साम्यवादी दर्शन हो के बुझ्ने र खोइ ? राजावादी दलहरूले राजतन्त्रको चिरायुका लागि भनेर बम विस्फोटन गराएछन् र कुनै समयमा आफ्नो राष्ट्रवादी सोच प्रमाणित गर्न कुन्नि कति हो ठूलै रकम डकैती गरेर आफ्नैै अभीष्ट भूमिमा बसेर खूबसँग भोजभतेर गरे रे ? यसरी नै राष्ट्रवादका नाममा कोशीमा, गण्डकीमा, टनकपुरमा र महाकालीमा पनि सन्धि भयो रे, हिजोआज त राष्ट्रवादका नाममा लाखौँलाख विदेशीलाई पनि नागरिकता बाँडिँदै छ रे । उनै नवनागरिक विदेशीले पनि रैथाने स्वदेशी नागरिकसरह नै नेपालको भूउपभोग गर्न पाउने कानुनी व्यवस्था भएको छ रे ।

भनिन्छ, हिजोआज साम्यवादीहरूका लागि सबैभन्दा महान् शत्रु साम्यवादी नेता माओत्सेतुङ्ग नै भएका छन् रे । यी साम्यवादीहरूलाई माओत्सेतुङ्गको नाम सुन्दा एलर्जी हुन्छ रे । आजकलका राजतन्त्रवादीहरू गणतन्त्रवादीमा र गणतन्त्रवादीहरू राजतन्त्रवादीमा साटासाट भएका छन् रे, समाजवादी अर्थनीति र उदारीकरणमा परिवर्तित भइसकेका छन् रे । यी सबै कुरा थाहा पाएपछि म सोच्न बाध्य हुन्छु, विचार तरल हो कि सत्तामोह तरल, कसले उत्तर दिन्छ, र खोइ ? अथवा यी सबै घटना पनि बदल्नुकै नियतिभित्र परेका हुन् कि कसो हो, के बुझ्ने र खोइ ?

हिजोआज हाम्रो देशमा आमूल परिवर्तन भएको छ । हिजो देशमा राजनीतिक व्यवस्था निर्दल थियो, आज बहुदल छ । देशको कायापलट भएको छ क्यारे कुन्नि ? राष्ट्रिय पञ्चायत संसदमा परिणत भयो । अध्यक्ष सभामुखमा बदलिए । गाउँ पञ्चायत गाविसमा र प्रधानपञ्च अध्यक्षमा बदलिए । हिजोआज गाउँ पञ्चायत गाविस र प्रधानपञ्च अध्यक्ष भएका छन् । यसरी नै जिपं जिविसमा र नगरपञ्चायत नगरपालिकामा बदलिए । छाप बदलियो । प्याड बदलियो । बोर्ड बदलियो । छाप, प्याड र साइनबोर्डको पुनर्निर्माण र पुनर्लेखनमा भएको खर्चलाई निरर्थक अपव्यय कसरी भन्ने ? यो पनि शब्दक्रान्ति नै होइन र ?

पञ्च शब्दमाथि ठूलै विजय भएको छ । बदलिने क्रममा शब्दले पो के अछूत रहनुपरेको छ र ? रेडियो नेपालले धुनमा परिवर्तन गर्‍यो । घिउ डाल्डामा रूपान्तरित भयो । तेलले आफ्नो नाम आयल बनायो । महँगीले भुइँ छोडेर अन्तरिक्षतिर पाइला सार्‍यो । गरिबहरू आफ्नै गतिमा अवनतिमा लागे । धनीहरू आफ्नै गतिमा उँभो चढे । नेताका चिउँडाहरू एकपछि अर्को गर्दै थपिँदा छन्, मतदाताका गालामा भने खोपिल्टाहरू झन्झन् गहिरिँदा छन् । सारांशमा भन्दा देशमा आमूल परिवर्तन भएको छ । राष्ट्रमा आमूल परिवर्तन भइसक्यो । बदलिनु नै हो, बदलिएको छ । हिजो मोटाएका जुुकाहरू आज सेपतिर र हिजाका सेपका जुकाहरू आज मोटाउनतिरै लागेका छन् । जनताले परिवर्तनको प्रत्यक्ष अनुभव गरेको विषयचाहिँ यही नै हो ।

बदलिने क्रमले विश्वको अन्य भूभाग पनि त अछूत छैन । विश्व पनि बदलिएकै छ । राष्ट्रपति र राजनेताहरू धमाधम राष्ट्रघात र घूसकाण्डमा थुनिएका छन् । शान्तिका पुजारीहरू गोलीका सिकार भएका छन् । यसभन्दा बढी दायित्वबोध कहाँ खोज्ने ? कहिले साम्यवाद, कहिले समाजवाद अनि कहिले पूँजीवादको घोडदौड चढेकै छ । यी वादहरूको पनि जित्ने अनि हार्ने, हार्ने अनि जित्ने क्रम बढेकै छ । विश्व परिवर्तनको नयाँ रूप यसभन्दा पनि बढी हुन्छ र ?

बदलिनु हो, बदलिएकै छ । यस बदलिने क्रममा पनि हाम्रै देश अगाडि छ । अझ यस होडबाजीमा पनि देशको राजनीतिले नै माथ गरेको छ । ०३६ साले पहँेंले राजनीतिक नेताहरूको अहिलेको भाषण नीले नेताहरूको भन्दा बढी नै चर्को सुनिन्छ । सूर्यबहादुरले बहुदलका लागि रापंमा नै हङ्गामा मच्चाएका थिए रे । लोकेन्द्रको त कुरै भएन, उनी त जन्मजात प्रजातन्त्रवादी । राजेश्वरको बहुदलीय चिन्तन पनि पुरानै हो । यस परिवर्तनलाई नकार्न सकिँदैन । त्यसैले हाल राष्ट्रिय प्रजातन्त्र पार्टीको उपयोग काङ्ग्रेसले गरिरहेको छ । राप्रपालाई काङ्ग्रेसभन्दा बढी प्रजातान्त्रिक पार्टी भएको प्रमाण एमालेका नेताहरूले पनि दिइसकेका छन् । ढिलै भए पनि राप्रपाको मूल्य राजनीतिक दलहरूले चिनेकै छन् । यो चिनाइ पनि बदलिने क्रममा खुसीकै कुरा हो ।

मेरो पनि बदलिने क्रम त जारी नै छ । पञ्चायती कालमा राष्ट्रवादी विद्यार्थीमण्डलमा मेरो नाम अग्रपङ्क्तिमा नै थियो भने अन्तरिम कालमा मेरै नेतृत्वमा नेविसङ्घले र अखिलले नाच्ने गर्थे । नौ महिने एमाले कालमा मेरो प्रगतिवादी विश्लेषणलाई बौद्धिक क्षेत्रमा निकै गम्भीर मानिन्थ्यो । हाल सबै दलहरूमा मेरो सद्भाव बराबरजस्तै छ तापनि सत्तापक्षीय प्रमुख घटकहरूसँग नै मेरो सम्बन्ध अझै नजिक छ र सत्ता परिवर्तनसँगसँगै नै यो सम्बन्ध पनि परिवर्तित भइरहन्छ, अब अर्को आन्दोलनले कुन रूप लिन्छ, त्यसैमा नै मेरो भविष्य पनि निर्भर गर्दछ ।

संसार गतिशील छ । हावाको गतिमा ढल्किन नजान्ने रूखले ढल्नुपर्छ । बाजाको तालमा नाच्न नजान्ने नृत्यकर्मीहरूले अपमानको मुख देख्नुपर्छ । डँुडाको देशमा नखोच्याउने र कानाको देशमा आँखा नचिम्लिनेमध्ये कसको अवनति भएको छैन र ?

बदलिनु नै छ भने मेरो धार्मिक आस्थाले पनि किन अछूत रहनुपरेको छ र ? म हिन्दू होइन भनूँ मेरो टुपीको लमाइ कसैको भन्दा पनि कम छैन । म मठ, मन्दिर, चर्च एवं गुम्बामा पुगैकै छु । धम्मपदका सबै गाथा मलाई कण्ठस्थ नै छ । इद व्रत गर्ने अभ्यास पनि मैले गरेकै छु । पोसाकमा पनि मेरो दृष्टि पुगेकै छ । दोचा, मयलपोस, धोती र कुर्थामा मेरो सौख बराबर नै छ । अनि गाईको स्पर्शन र सुँगुरको दर्शन पनि गरेकै छु । अझै मलाई लाग्छ, मेरो बदलिने क्रम समाप्त भइसकेको छैन, तर पनि उही एउटा प्रश्नले मेरो मगजलाई रन्थन्याएको छ र प्रश्न अनुत्तरित नै छ । के बदल्ने खोइ ? के हालसालै लिङ्ग परिवर्तन संभव छ ?

०००
‘पोखराज’ (२०७७)

Fitkauli Publication Books comming soon
Nepal Telecom ad
पोइटिङ्ग्री

पोइटिङ्ग्री

गाेपेन्द्रप्रसाद रिजाल
कान्छाबाका तीन दारी

कान्छाबाका तीन दारी

मुक्तिनाथ शर्मा
जिउँदो समय

जिउँदो समय

नन्दलाल आचार्य
राष्ट्रिय सहमति

राष्ट्रिय सहमति

डा. टीकाराम पोखरेल
सतीको सराप

सतीको सराप

ह्यारी- ८०